سفارش تبلیغ
صبا ویژن

برای تهیه انواع روشهای قهوه آن را چگونه آسیاب کنیم؟

یکی از دلایلی که سبب شده قهوه به عنوان دومین نوشیدنی جهان شناخته شود و افراد بسیاری را به خود علاقه‌مند کند خواص این نوشیدنی جادویی است. خواصی از جمله:

پشگیری از سرطان؛

پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی؛

پیشگیری از انواع سکته؛

پیشگیری از آرتروز؛

افزایش طول عمر؛

کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2؛

کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های کبد؛

و ...

خواص قهوه به دلیل وجود مواد غذایی مختلفی از جمله کافیین، پتاسیم، منیزیم، کلسیم، آهن، روی، مس و غیره می‎‌باشد. شاید این سوال را برایتان پیش بیاید این موارد چه ارتباطی با آسیاب قهوه دارد؟

لطفا عجله نکنید و همراه ما باشید تا در ادامه بیشتر برایتان شرح دهیم.

اگر به جدول ارزش مواد غذایی که در گوگل به راحتی قابل جستجو است نگاهی بیندازید متوجه می‌شوید که جدول مواد غذایی انواع قهوه، با یکدیگر متفاوت است.

دلیل این موضوع تفاوت در نحوه‌ی آسیاب قهوه می‌باشد.

 

میزان درجه‌ی آسیاب قهوه (میزان ریزی و درشتی ذرات ریز تشکیل دهنده پودر قهوه) در انواع روش‌های تهیه با یکدیگر متفاوت است و این تفاوت سبب می‌شود که فرایند عصاره‌گیری قهوه متفاوت شده و میزان مواد مغذی در انواع روش‌ها با یکدیگر متفاوت باشد.

علاوه بر آنچه در بالا اشاره گردید اگر از قهوه‌ای با میزان آسیاب نامناسب با روش تهیه‌ استفاده کنیم هم قهوه خوبی نخواهیم داشت و هم اینکه اگر از دستگاه برای تهیه‌ی قهوه استفاده کرده‌ایم به دستگاه خود آسیب رسانده‌ایم.

اکنون اگر قصد شما این است که خود قهوه را آسیاب کرده و ازعطر و طعم قهوه تازه آسیاب شده لذت ببرید به شما تبریک می گویم. 

مهمترین نکته‌ای که در آسیاب قهوه باید در نظر بگیرید، یکسان آسیاب کردن آن است. قهوه آسیاب شده هر چه درشت تر باشد آب را آسان تر عبور می‌دهد و این امر باعث می‌گردد طعم و عطرکمتری از قهوه استخراج گردد. در سوی مقابل اگر قهوه ریزتر آسیاب گردد بیشتر با آب درگیر شده و عصاره‌ی بهتری از آن خارج می‌شود و در نتیجه قهوه تلخ تر می‌گردد.

این  نکته را به خاطر داشته باشید که تغییرات کوچک در اندازه ذرات، می تواند به طرز چشمگیری بر طعم نهایی قهوه تأثیر بگذارد. برگرفته از سایت thecoffeebrewers

نکات مهم آسیاب قهوه

قبل از آسیاب قهوه حتما باید دانه‌هایی که رست آنها به صورت کامل و یکنواخت (نسبت به بقیه دانه‌ها) انجام نشده را جدا نمایید.

1. دستگاه آسیاب را پس از هر بار استفاده تمییز نمایید تا ذرات قهوه‌ در آن باقی نماند.

2. با توجه به روش تهیه، قهوه را آسیاب نمایید زیرا هر کدام از روش‌های تهیه‌ی قهوه، درجه آسیاب مخصوص به خود را دارد.

اگر قهوه‌ی آسیاب شده مناسب با روش دم نمودن شما نباشد، هرچند بهترین قهوه ساز و بهترین قهوه را در اختیار داشته باشید قهوه‌ای که بدست می‌آید کیفیت مطلوب را نخواهد داشت. پس باید از درجه آسیاب مناسب با روش دم کردن قهوه اطلاع داشته باشید.منبع سایت homegrounds

برای مثال درجه‌ آسیاب اسپرسو بسیار ریز است به همین دلیل برای آسیاب این نوع قهوه نیاز به ماشین‌ آسیابی است که بتواند دانه‌های قهوه را به صورت خیلی خوب آسیاب نماید. 

درجه آسیاب قهوه برای انواع روش‌های تهیه قهوه

برای آشنایی شما در ادامه شرحی از میزان آسیاب انواع روش‌های مرسوم و متداول تهیه‌ی قهوه در اختیار شما قرار خواهیم داد.

در این مقاله ما درجه آسیاب را از 1 تا 7 شماره گذاری می‌کنیم تا تفاوت میزان آسیاب بهتر درک شود. عدد 7 به معنی بسیار درشت و عدد 1 به معنی بسیار ریز می‌باشد.‌

درجه آسیاب برای تهیه قهوه با کلد برو (Cold Brew)

شماره درجه آسیاب: هفت

پودر قهوه خیلی درشت برای Cold brew بهترین گزینه است. Cold brew روشی است که زمان بیشتری را نسبت به سایر روش ها برای آماده سازی قهوه دارد هر چند برای این کار به فضای زیادی نیاز ندارید. اگر در Cold brew، پودر ریز آسیاب شده دم کنید، هم مدت زمان آماده سازی قهوه طولانی شده و هم طعم آن تلخ می‌شود. همچنین در صورت استفاده از قهوه با آسیاب ریز ذرات ریز قهوه در نوشیدنی نهایی وارد می‌شوند. در حالی که با استفاده از دانه‌های خیلی درشت، عطر و طعمی بهتری را خواهید داشت . برای مطالعه بیشتر به سایت ineedcoffee مراجعه نمائید.

میزان آسیاب قهوه برای  Percolator Coffee

شماره درجه آسیاب: هفت

برای قهوه ساز Percolator آسیاب درشت دانه های قهوه بهترین گزینه است. شاید از نوشیدن قهوه‌‌ای که با Percolator آماده نموده اید، تجربه خوبی نداشته باشید، برای دستیابی به نتیجه مطلوب، باید از پودر قهوه درشت آسیاب شده استفاده کنید چرا که سیستم تصفیه در Percolator ریز نیست.

 دانه درشت قهوه به کاهش ذرات شناور یا ته ‌نشین شده در فنجان کمک می‌کند. اندازه درشت قهوه در این دستگاه به خروج بیشتر قهوه منجر می‌شود. از آنجا که Percolator قهوه را در دمای بالا دم کرده و آن را چندین بار می‌چرخاند، عصاره زیادی از دانه بیرون می‌کشد و ممکن است قهوه کمی ترش شود.

میزان آسیاب قهوه برای فرنچ پرس

شماره درجه آسیاب: شش

یکی از رایج‌ترین روش‌های دم کردن قهوه، استفاده از فرنچ پرس است که به دلیل راحتی، سهولت در تهیه و ارزان بودن فرنچ پرس محبوبیت بالایی دارد. قهوه مورد استفاده در فرنچ پرس باید با درجه درشت آسیاب شده باشد.

دلیل استفاده از پودر درشت‌تر، عدم خروج پودر از فیلتر است. اگر پودر ریز باشد و از فیلتر خارج شود هنگام نوشیدن قهوه آن را در دهان خود حس خواهیم کرد که می‌تواند تجربه‌ی ناخوشایندی باشد.

میزان آسیاب پودر قهوه برای قهوه‌ساز کمکس

شماره درجه آسیاب: پنج

بهترین درجه آسیاب برای تهیه قهوه با کمکس پودر قهوه متوسط و کمی درشت است.

قهوه ساز کمکس دارای یک فیلتر کاغذی ضخیم است اما نباید شما از دانه‌های ریز در حد قهوه ترک استفاده نمایید. اگر از دانه‌های ریز استفاده کنید، فیلتر مسدود می‌شود و زمان دم کشیدن قهوه در کمکس افزایش پیدا می‌کند. در کمکس، برای حفظ جریان ثابت بهتر است از آسیاب با درجه متوسط و درشت استفاده کنید و اجازه دهید قهوه در دستگاه به مدت سه تا پنج دقیقه دم بکشد. اگر قصد دارید زمان دم کشیدن را کوتاه کنید، باید از آسیاب با درجه کمی ریز استفاده نمایید و اگر تمایل دارید زمان دم کشیدن را طولانی نمایید بهتر است از آسیاب کمی درشت استفاده نمایید.منابع این مطالب سایت roastycoffee

همانطور که در بالا اشاره شد استفاده از اندازه‌های مختلف آسیاب علاوه بر زمان بر عطر، طعم، ترشی و تلخی قهوه نیز تاثیر گذار است.

درجه آسیاب پودر قهوه‌ برای تهیه قهوه با پوراور

شماره درجه آسیاب: پنج

برای این نوع قهوه ساز استفاده از پودر با درجه آسیاب متوسط و کمی ریز بسیارعالی است. اندازه آسیاب قهوه نه تنها عطر و طعم کلی را تغییر می‌دهد بلکه بر روی مدت زمان دم کشیدن قهوه نیز تاثیر گذار است. در اکثر اوقات پودر قهوه با اندازه متوسط و کمی ریز بهترین گزینه برای شروع کار است. اگر قهوه شما بیش از حد ترش شد، از دانه‌های ریزتر استفاده کنید. از طرف دیگر،اگر قهوه خیلی تلخ شد، دانه‌های درشت‌تر را امتحان کنید.

اگر در رابطه با معیارهای تلخی، ترشی، کافئین قهوه اطلاع ندارید می‌توانید مقاله "معرفی قهوه عربیکا، روبوستا؛ میزان کافیین، اسیدیته و خواص" را مطالعه نمایید.

درجه آسیاب مناسب قهوه برای قهوه‌ساز برقی چکه‌ای – دستگاه فرانسه ساز

شماره درجه آسیاب: چهار

بهترین انتخاب برای این روش دم آوری استفاده از پودر قهوه با درجه آسیاب متوسط است. قهوه‌ساز برقی چکه‌ای به دلیل راحتی و سرعت بیشتر در آماده سازی قهوه مورد علاقه بسیاری از دوستداران این نوشیدنی می‌باشد.

فیلترهای قهوه‌ساز چکه‌ای به دو صورت مخروطی و تخت می‌باشند که لازم است آسیاب این دو نوع با یکدیگر متفاوت باشد. برای مطالع بیشتر در این زمینه به سایت alternativebrewing مراجعه نمائید.

برای فیلترهای مخروطی، بهتر است از پودر قهوه متوسط و ریز استفاده نمایید  و در فیلترهایی که پایین آن‌ها تخت می‌باشد از پودر قهوه با درجه آسیاب متوسط استفاده نمایید. شاید این سوال پیش آید که:

شکل فیلتر چگونه بر نوع درجه آسیاب تاثیر دارد؟

شکل فیلتر و سبد فیلتر بر مدت زمان عبور آب از میان پودر قهوه تاثیر گذار است که همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد زمان عبور آب هم بر طعم و عطر بسیار تاثیرگذار است.

در دستگاه‌هایی با فیلتر مخروطی زمان دم کشیدن کاهش پیدا می‌کند و بهتر است از پودر ریزتر استفاده شود و در دستگاه‌هایی با فیلترهای تخت قهوه مدت زمان بیشتری با آب در ارتباط است بنابراین آسیاب متوسط مناسب‌تر می‌باشد.

میزان آسیاب قهوه برای سایفون

شماره درجه آسیاب: چهار

یکی دیگر از ابزارهای تهیه قهوه سایفون است. سایفون نیز مانند برخی از ابزارهای تهیه قهوه که در فوق اشاره شد دارای فیلتر کاغذی می‌باشد. اندازه آسیاب مناسب این دستگاه متوسط می‌باشد. مدت زمان تقریبی لازم برای تهیه قهوه با استفاده از سایفون حدود سه دقیقه می‌باشد.

میزان آسیاب قهوه برای موکاپات

شماره درجه آسیاب: سه

موکاپات یکی از ابزارهای بسیار ساده تهیه‌ی قهوه در منزل است که با استفاده از آن می‌توان یک قهوه اسپرسو‌ی مناسب اما بدون کرما و یا با کرمای خیلی کم تهیه کرد.

اگر قصد دارید یک فنجان قهوه خوشمزه در این قهوه ساز ساده و کلاسیک آماده نمایید، بهتر است از پودر قهوه با درجه‌ی آسیاب کمی ریز و یا متوسط استفاده نمایید. زمان دم کشیدن قهوه اسپرسو در این دستگاه خانگی کوتاه است و شما در مدت زمان کوتاهی قادر خواهید بود که قهوه‌ی خود را تهیه نمایید. باید توجه داشت که موکاپات دارای مدل های مختلفی می باشد و هر کدام ممکن است با آسیاب‌های متفاوتی قهوه‌ی بهتری به شما بدهند پس بهتر است در ابتدا از دو درجه‌ی آسیاب مختلف استفاده نمایید و از هر کدام از پودرها که بیشتر لذت بردید از آن استفاده نمایید.

اگر حس کردید قهوه‌ی بدست آمده، خیلی تلخ شده درجه آسیاب خود را کمی بزرگ‌تر کنید.

اگر از روش تهیه قهوه اسپرسو با موکاپات اطلاعی ندارید می‌توانید مقاله"ساده‌ترین روش‌های تهیه قهوه در خانه، طرز تهیه قهوه آسان" را مطالعه نمایید.

میزان آسیاب قهوه برای آیروپرس

شماره درجه آسیاب: دو تا هفت

از انواع پودر قهوه بدون در نظر گرفتن میزان آسیاب آن (به جز پودر قهوه ترک) می‌‌توانید در آیروپرس استفاده کنید. آیروپرس به گونه‌ای طراحی شده است که امکان استفاده از انواع پودر قهوه در اندازه‌های متفاوت را می‌دهد. فیلتر کاغذی ضخیم آیروپرس، قادر به نگهداری پودرهای ریز و درشت است، بنابراین بدون مشکل می‌توانید قهوه مورد علاقه خود را دم کنید. برای دم کردن قهوه‌هایی با پودر اندازه متوسط و درشت 3 تا 5 دقیقه زمان لازم است. البته، اندازه آسیابی که شما انتخاب می‌کنید علاوه بر عطر و طعم، بر میزان فشاری که باید به دستگاه بیاورید نیز تأثیر می‌گذارد. دانه‌های ریزتر به فشار بیشتری نیاز دارند. این نکته بر عطر، طعم و غلظت قهوه بسیار تأثیر گذار است.

درجه آسیاب ‌ایده‌آل برای دستگاه اسپرسو ساز برقی

شماره درجه آسیاب: دو

درجه آسیاب پودر قهوه در دستگاه‌های اسپرسوساز متفاوت است، به همین دلیل اگر دستگاهی که از آن استفاده می‌کنید دارای فشار بیشتر و یا کمتر از حد نرمال (10 تا 20 بار) است هنگام تهیه پودر قهوه بهتر است نوع دستگاه و یا میزان فشار دستگاه را به فروشنده اعلام نمایید. اکنون این سوال برای شما ایجاد شده است که دلیل این موضوع چیست؟

برای پاسخ به این سوال لازم است کمی نحوه عملکرد دستگاه اسپرسوساز برقی را برای شما شرح دهیم.

قهوه اسپرسوی، دستگاه اسپرسوساز برقی با استفاده از بخار آب و آب نزدیک به نقطه جوش بدست می‌آید. در ابتدا آب با افزایش دمای دستگاه به نقطه جوش می‌رسد و به سمت پرتافیلتر حرکت می‌کند و با فشار بخار آب ایجاد شده، آب از پودر قهوه‌ی فشرده شده در پرتافیلتر عبور می‌کند و از پرتافیلتر خارج و در فنجان می‌ریزد.

فشار بخار آب دستگاه‌های اسپرسوساز متفاوت است و در دستگاه‌های کوچک خانگی 10، 15 و 20 بار است حتی گاهی مشاهده می‌گردد که در برخی دستگاه‌ها میزان فشار بیشتر می‌باشد. با توجه به میزان فشار بخار آب باید از درجه آسیاب متفاوت استفاده کرد. زیرا هر چه پودر قهوه ریزتر باشد عبور آب از آن سخت‌تر صورت می‌پذیرد و اگر پودر قهوه درشت باشد و فشار بخار زیاد باشد آب به راحتی از قهوه عبور می‌کند و عصاره‌ی ضعیف‌تری به ما می‌دهد. منبع سایت coffeeteawarehouse

پس اگر می‌خواهید قهوه‌ای با کیفیت و کرمای عالی تهیه کنید به میزان آسیاب قهوه‌ی خود توجه ویژه‌ای داشته باشید.

میزان آسیاب قهوه برای قهوه جوش ترک

شماره درجه آسیاب: یک

روش تهیه قهوه ترک با سایر روش‌های تهیه قهوه که در بالا اشاره شد متفاوت است.

اگر از روش تهیه قهوه ترک اطلاعی ندارید می‌توانید مقاله"ساده‌ترین روش‌های تهیه قهوه در خانه، طرز تهیه قهوه آسان" را مطالعه نمایید.

برای  قهوه ترک به پودر قهوه با آسیاب بسیار ریز نیاز خواهید داشت به طوریکه بعد از حل کردن و دم کردن (جوشاندن) قهوه موجود به خوبی در محلول حل شده و دانه‌های قهوه در دهان حس نگردد. باید توجه داشت برای تهیه قهوه ترک محلول را باید بر روی شعله خیلی ملایم قرار دهیم. هر چه زمان دم کردن بیشتر طول بکشد کیفیت قهوه به دست آمده بیشتر خواهد بود.

آسیابی که از آن برای تهیه پودر قهوه ترک استفاده می‌شود باید مخصوص به پودر کردن قهوه ترک باشد زیرا آسیاب‌های معمولی قابلیت پودر کردن دانه‌های قهوه در حد مطلوب را ندارند.

نکاتی در رابطه با نگهداری پودر قهوه‌ی آسیاب شده

بهتر است برای بدست آوردن قهوه‌ای با عطر و طعم عالی خود شما قهوه را در منزل آسیاب نمایید و یا اگر دستگاه آسیاب ندارید پودر قهوه را به میزان مصرف یک هفته تهیه کنید و پس از اتمام قهوه، مجدد نسبت به خرید قهوه اقدام کنید(برگرفته از سایت gocoffeego)

البته اگر از ظروف وکیوم استفاده می‌کنید می‌توانید این مدت را به سه هفته افزایش دهید.

ماندگاری دانه قهوه از سایر شکل های قهوه (آسیاب شده با درجه های مختلف) بیشتر است. دانه قهوه رست شده باید در طی سه یا چهار هفته استفاده شوند.