سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راهنمای جامع خرید دان و پودر قهوه

قهوه یکی از صنایع عظیم در دنیا است و بیشترین حجم صادارات پس از نفت را درجهان دارد. امروزه قهوه تبدیل به قسمت مهمی از فرهنگ بشر شده، که قدمت آن به قرن‌ها قبل باز می گردد. بر اساس برخی اسناد اولین دانه قهوه در قرن نهم میلادی در اتیوپی کشف شد و پس از آن در آسیا و اروپا  گسترش یافت.

قهوه یکی از نوشیدنی‌های پر مصرف دنیا می باشد بطوریکه 80?  آمریکایی‌ها هر روز قهوه می نوشند. اما همه آن ها قهوه‌های یکسانی مصرف نمی کنند و هر یک براساس ذائقه و علاقه خود یک نوع دانه قهوه را انتخاب می کنند.برگرفته از سایت thatscoffee

اگر تصمیم دارید قهوه را از فروشگاه قهوه خریداری کنید و خود در منزل قهوه را دم کنید، باید بدانید چه نوع قهوه‌ای را سفارش دهید. هرگز طعم یک فنجان قهوه با فنجان دیگر قهوه یکسان نیست، حتی اگر هر دو از دانه‌های یکسان تشکیل شده باشند. زیرا روش دم کردن و تهیه قهوه متفاوت است و هر روش تهیه قهوه سبب ایجاد خویات مختلفی در قهوه آماده شده می گردد.

در حالت کلی قهوه به سه روش اسپرسو، ترک و فرانسه که به آن دمی هم گفته می شود تهیه می شود .

فرآیند تولید قهوه از کشت تا روش‌های نهایی دم کردن آن، بسیار پیچیده است و حاصل بیش از ده قرن تلاش گسترده مردم و دوستداران این نوشیدنی بر روی آن بوده است که باعث تکمیل و پیشرفت این فرآیندها  شده است.

 

اطلاعات اولیه در مورد دانه‌های قهوه

بیشتر مردم اطلاعات زیادی در مورد قهوه در اختیار ندارند و اطلاعات آن ها محدود به نحوه مصرف قهوه و اضافه کردن شیر و شکر به این نوشیدنی است.

اما نکته ای که این افراد از آن غافل هستند نوع دانه ی قهوه، رست (برشته کردن) دانه ی قهوه و آسیاب دانه های قهوه است که در طعم، عطر و کیفیت نوشیدنی نهایی بسیار تاثیرگذار است و آگاهی از آن ها برای علاقه مندان به این نوشیدنی بسیار حیاتی می باشد.

ما در این مقاله انواع دانه‌های قهوه، منشا و جزئیات رست آن ها را برای شما بیان می کنیم. 

این دسته بندی ها از جمله مهم ترین مواردی هستند که به قهوه شما عطر و طعم ویژه ای می بخشد. منبع fivesenses
با اوسکافه همراه باشید تا با انواع ترکیبات آشنا شده و ترکیب قهوه مورد علاقه خود را  شناسایی کنید همچنین با دم کردن و استفاده از آن در منزل از طعم و عطر یک قهوه عالی و باکیفیت نهایت لذت را ببرید.

موارد مهمی که هنگام خرید دانه‌های قهوه باید در نظر داشته باشید:

 

عربیکا و روبوستا دو نوع دانه قهوه هستند که به صورت تجاری پرورش می یابند و تقریبا تمام قهوه‌های موجود در بازار و فروشگاه های قهوه را عربیکا و روباستا تشکیل می دهند. با توجه به اینکه بیش از 25 گونه قهوه شناخته شده در دنیا وجود دارد اما این دو بیشترین استفاده را دارند.

دانه‌های قهوه عربیکا گران تر از روبوستا است زیرا فقط در ارتفاع بالا رشد می کند و زمان رشد آن طولانی تر است، که این خود منعکس کننده قیمت آن می باشد.

راهنمای خرید دانه‌های قهوه عربیکا

دانه‌های قهوه عربیکا معمولاً از نظر طعم ملایم تر از دانه‌های قهوه روبوستا هستند. شکل دانه‌های عربیکا بیضی است اما دانه های قهوه روبوستا تقریبا دایره‌ای شکل هستند، همچنین دانه‌های این نوع قهوه عطر و طعم متعادل تری ارائه می دهند.
 بیش از 70 درصد قهوه‌های مورد استفاده در جهان را دانه‌های قهوه عربیکا تشکیل می دهد و به عنوان یک دانه برتر قهوه در نظر گرفته می شود.

 

راهنمای خرید دانه‌های قهوه روبوستا

دانه‌های قهوه روبوستا حاوی کافئین بیشتری نسبت به دانه‌های قهوه عربیکا هستند و از نظر طعم تلخ تر می باشند. قیمت دانه‌های این نوع قهوه نسبت به دانه‌های قهوه عربیکا کمتر است و در شرایط خرده فروشی اغلب با دانه‌های عربیکا مخلوط می شوند.

این نوع قهوه‌ها اغلب در قهوه‌های فوری مورد استفاده قرار می گیرند.

کشورهای برتر قهوه ساز

مکانی که یک دانه قهوه پرورش می یابد (و نحوه پرورش آن) از مهمترین عواملی است که باعث ایجاد طعم و ویژگی‌های منحصر به فرد در دانه‌های قهوه می شود. خاک، ارتفاع و رشد ارگانیک از فاکتورهای مهم در سیستم‌های کشاورزی دانه قهوه می باشند. 
بیش از 50 کشور دنیا دانه قهوه تولید می کنند و در هر منطقه به احتمال زیاد زیرشاخه‌های بیشتری از دانه های قهوه وجود دارد.
در ادامه برخی از مشخصات عمومی محبوب‌ترین مناطق جهت تولید قهوه با کیفیت را شرح می دهیم.

1- قهوه اتیوپی

اتیوپی کشوری است که، دانه قهوه برای اولین بار در حدود سال 800 میلادی در آنجا کشف شد. دانه‌های قهوه این منطقه از نوع عربیکا هستند.

اگر قصد دارید دان و پودر قهوه اتیوپی را تهیه کنید می توانید از فروشگاه قهوه اوسکافه بازدید کنید.

2- قهوه برزیل

در کشور برزیل بیشتر قهوه‌های جهان تولید می شود. دانه‌های قهوه این منطقه را در بسیاری از ترکیبات اسپرسو پیدا خواهید کرد. دانه‌های قهوه این منطقه معمولاً برای رست‌های تیره مورد استفاده قرار می گیرد.

برای تهیه دان و پودر قهوه برزیل می توانید از فروشگاه اینترنتی قهوه اوسکافه بازدید کنید.

3- قهوه کلمبیا

ترکیبات قهوه کلمبیا در ایالات متحده بسیار رایج است، این نوع دانه‌های قهوه دارای اسیدیته متعادلی هستند. همچنین ممکن است طعم میوه‌ای داشته باشند و بیشتر برای رست‌های سبک مورد استفاده قرار می گیرند.

4- قهوه هاوایی

هاوایی تنها ایالت از ایالات متحده است که دانه‌های قهوه (از نظر تجاری) پرورش می دهند. دانه‌های قهوه هاوایی با یک رایحه گل بی‌نظیر همراه هستند. از دانه های قهوه هاوایی در رست‌های ملایم استفاده می شود و دارای سطح اسیدیته ملایمی هستند.

5- قهوه کنیا

دانه‌های قهوه کنیا از نوع عربیکا بوده و از نظر طعم بسیارقوی هستند. ممکن است گاهی اوقات ته رنگ‌های شاه توت داشته باشند و همچنین سطح اسیدیته متوسطی دارند.

6- قهوه اندونزی

دانه‌های قهوه در این کشور رنگ نسبتاً تیره‌ای دارند. بیشتر قهوه ی عربیکا اندونزی سالیان پیش بر ااثر نوعی بیماری گیاهی از بین رفت و در مزارع قهوه ی این کشور قهوه روبوستا کشت می شود. این دانه‌های قهوه به دلیل روبوستا بودن  پس از دم کشیدن طعم بسیار بیشتری  تولید می کنند. مطالعه بیشتر در سایت consumerreports

7- قهوه گواتمالا

قهوه‌ای که در گواتمالا پرورش داده می شود، دارای رنگ روشن است. همچنین دانه‌های این قهوه کمی تلخ و شیرین همراه با عطر میوه‌ است.

8- قهوه ویتنام

قسمت عمده دانه‌های قهوه جهان (بعد از برزیل) در کشور ویتنام برداشت می شود. 90 درصد دانه‌های برداشت شده در این کشور روبوستا هستند (بیشتر دانه‌های روبوستا در جهان در کشور ویتنام کشت می شوند).
قهوه ی کشت شده در ویتنام معمولاً عطر و طعم تلخی دارد و به اندازه دانه‌های قهوه عربیکا محبوبیت ندارد. اما برای علاقه مندان به قهوه هایی با تلخی بالا یکی از بهترین انتخاب ها می باشد.

انواع رست قهوه

 

رست دادن دانه‌های قهوه یک علم تخصی است که بیشترین تاثیر را در عطر و طعم قهوه حاصل شده ایجاد می کند. اسیدیته، عطر و شکل دانه قهوه از طریق رست دانه قهوه قابل پیش بینی است. 
رست دانه‌های قهوه مهم‌ترین مرحله آماده سازی قهوه می باشد و به همین دلیل این عمل باید با حساسیت و دقت بسیار بالایی انجام گیرد. مطالعه بیشتر در سایت alternativebrewing

 

راهنمای خرید دانه‌های قهوه با رست سبک

در این نوع رست، دانه‌های قهوه دارای رنگ قهوه‌ای روشن هستند. همچنین دانه‌های قهوه اسیدیته کمتری داشته و اندازه دانه‌های قهوه کوچکتر است. این حبوبات به اندازه کافی تفت داده نمی شوند تا روغن از سطح لوبیا عبور کند.

نکات مثبت این رست:

yes      میزان اسیدیته پایین در این رست به این معنی است که قهوه ترشی نخواهید خورد.

yes      طعم ملایم نوشیدنی حاصل از این نوع قهوه

نکات منفی این رست:

no       اگر از قهوه با طعم قوی لذت می برید، ممکن است این نوع رست طعم قوی ایجاد نکند. رست سبک عطر و طعم جسورانه‌ای ایجاد نمی کند.

no       برای دم کردن قهوه اسپرسو مناسب نیست.

 

 

راهنمای خرید دانه‌های قهوه با رست متوسط

در رست متوسط دانه‌های قهوه تیره تر از رست سبک بوده و همچنین اسیدی تر هستند.
 این نوع رست غالباً به عنوان رست "آمریکایی" یا "صبحانه" شناخته می شود و رایج‌ترین رست در میان آمریکایی‌ها است. برگرفته از سایت homegrounds

نکات مثبت این رست:

yes     رست‌های متوسط از محبوب‌ترین رست ‌ها هستند و قهوه‌ای با طعم متعادل تری به شما ارائه می دهند. از دیگر مزایای این نوع رست قهوه در این موضوع است که شما می توانید طعم واقعی قهوه را بچشید بدون اینکه هیچ عنصری بر عنصر دیگری غلبه کند.

yes     این نوع رست دارای تنوع بسیار زیادی در تولید می باشد.

نکات منفی این رست:

no       اگر از قهوه هایی با اندازه دانه کوچک را ترجیح می دهید، یا قهوه‌های خود را "سبک و شیرین" مصرف میکنید، بهتر است از رست متوسط استفاده نکرده و از رست سبک استفاده نمائید.

no       اگرچه دانه‌های قهوه از رنگ تیره تری برخوردار هستند اما اگر طرفدار قهوه های خیلی سنگین و تلخ باشید برای شما خیلی مناسب نیستند. منبع مطلب roastycoffee

 

 

راهنمای خرید دانه‌های قهوه با رست تیره

رست‌های تیره سنگین تر (یا ضخیم تر)، تقریباً دارای رنگ سیاه بوده و طعم قوی‌ای تولید می کنند.
 از آنجا که در این رست دانه‌های قهوه برای مدت زمان طولانی تفت داده می شوند، حاوی یک سطح روغنی هستند.

نکات مثبت این رست:

  yes   رست‌های تیره در میان افرادی که قهوه سیاه را ترجیح می دهند محبوب هستند. اگر از شیر استفاده نکنید، با یک رست تیره به سنگین ترین طعم و مزه دست خواهید یافت.

  yes    این نوع رست برای مصرف کنندگان قهوه اسپرسو و هر کسی که یک لاته یا کاپوچینو سنگین می خواهد عالی است.

نکات منفی این رست:

  no    این رست یک لایه روغنی بر روی دانه‌های قهوه تولید می کند که با سلیقه همه افراد سازگار نیست.

  no    رست‌های تیره لزوما نوعی قهوه نیستند که بخواهید آرام بنوشید. اگر سطح اسیدیته کمی را ترجیح می دهید این نوع رست مناسب شما نیست.