سفارش تبلیغ
صبا ویژن

با تاریخچه قهوه دومین نوشیدنی پرطرفدار جهان آشنا شوید

گیاه قهوه

قهوه نام درخت گلداری است که میوه‌ای شبیه به گیلاس دارد. گل‌های این درخت خوش عطر به رنگ سفید هستند. قهوه از جمله گیاهانی است که در نواحی گرمسیری رشد می‌کند و براساس محل کشت به انواع مختلفی تقسیم می‌شود.

درختان قهوه دارای ارتفاع‌های متفاوتی می‌باشند که بین 3 تا 10 متر متغییر است. معمولا درختان قهوه بعد از گذشت حداقل 3 سال شروع به بار دهی و میوه دادن می‌کنند اما این زمان ممکن است تا 5 سال نیز به طول بیانجامد.

آنچه که ما به عنوان قهوه می‌شناسیم همان میوه و یا گیلاس درخت قهوه است که پس از برداشت و فرآوری به صورت دانه‌های قهوه‌ای رنگ به دست ما می‌رسد.برای خرید برترین انواع قهوه به سایت اوسکافه مراجعه نمائید.

تاریخچه پیدایش قهوه

در رابطه با زمان پیدایش قهوه در سایت‌های مختلف داستان‌های متفاوتی ذکر شده است که در میزان درستی آن‌ها اختلاف نظر وجود دارد. آنچه که ما در اینجا برای شما عنوان می‌کنیم برگرفته شده از سایت HistoryExtra است.

چند مورد از معتبرترین روایات در رابطه با تاریخچه قهوه به شرح زیر است:

1. قهوه نخستین بار در قرن نهم میلادی توسط چوپانی اهل اتیوپی به نام خالد کشف شد. خالد متوجه شده بود که بزهای او هنگام خوردن دانه‌هایی شبیه به توت پرانرژی شده و جنبش و جوش بیشتری می‌کنند و شب را بیدار می‌مانند. خالد برای پی بردن به علت این موضوع نمونه‌ای از این دانه‌ها را برای راهبان صومعه برد تا از آن‌ها علت را جویا شود. راهبان نیز با ایده خشک کردن و جوشاندن این دانه‌ها به نوشیدنی دست یافتند که سبب می‌شد انرژی بیشتری داشته باشند و شب را برای عبادت بیدار بمانند. برگرفته از سایت craftcoffeeguru

اینگونه نخستین فنجان قهوه جهان تهیه شد. راهبان کشف خود را با راهبان دیگر صومعه‌ها در میان گذاشتند و آن‌ها از این نوشیدنی به عنوان شرابی برای عبادت استفاده می‌کردند. پس از آن این نوشیدنی به سرعت در میان راهبان به عنوان شرابی برای عبادت گسترش یافت.

2. عارف و صوفی یمنی به نام ابوالحسن مشاهده کرد که پرندگان شکاری از نوعی میوه درخت می‌خورند و پس از آن با انرژی بیشتری پرواز می‌کنند او نیز از این دانه‌ها استفاده کرد و متوجه شد که این دانه‌ها سبب می‌شود انرژی بیشتری داشته باشد و به خواب کمتر نیاز داشته باشد. اینگونه قهوه کشف شد.برگرفته از سایتhistoryextra

3. قهوه نخستین بار توسط عارفی اهل شهر موکا در یمن امروزی به نام عمر کشف شد. عمر به بیرون از شهر تبعید شده بود و گرسنگی طاقت او را گرفته بود. او برای رفع گرسنگی خود به ناچار از دانه‌های درختی می‌خورد و متوجه تلخی این دانه‌ها می‌شود. عمر برای رفع تلخی این دانه‌ها را بو می‌دهد اما این دانه‌ها سفت و غیر قابل مصرف می‌شوند. در نهایت عمر با حل کردن این دانه‌ها در آب جوش اولین فنجان قهوه جهان را تولید می‌کند. کشف عمر و خاصیت افزایش انرژی قهوه سبب می‌شود عمر اجازه ورود به شهر را بگیرد و پس از آن قهوه به عنوان نوشیدنی برای عبادت مورد استفاده قرار گیرد.برگرفته از سایت thespruceeats      

آنچه در بالا ذکر شد چند نمونه از معتبرترین روایات در رابطه با تاریخچه پیدایش قهوه بود که در درستی آن‌ها جای شک و شبه وجود دارد. زیرا در نوشته‌های قبل از قرن هفدهم میلادی هیچ یک از این روایات ذکر نشده است.

نکته جالب توجه در رابطه با قهوه ممنوعیت آن مانند الکل است. از گذشته مکان‌هایی مانند قهوه خانه در کشورهای مختلف وجود داشته است که مردم (اصولا مردها) در آن دور هم جمع می‌شدند و علاوه بر گپ و گفت به نوشیدن قهوه می‌پرداختند.

از آنجا که این تجمعات و گفتمان‌ها سبب ایجاد چند انقلاب و شورش در طول تاریخ بوده است؛ مصرف قهوه چندین مرتبه از سوی حاکمان منع شده است.

گسترش قهوه در جهان

قهوه پس از پیدایش براساس هریک از روایات فوق به دلیل سفر مسلمانان به مکه وارد عربستان شده و پس از آن توسط حجاجی که برای سفر حج به عربستان رفته‌ بودند به دیگر کشورهای مسلمان رفت.

یکی از کشورهایی که قهوه به آن وارد شد ترکیه بود. پس از ورود قهوه به امپراطوری عثمانی و کشور ترکیه در قرن شانزدهم میلادی و به دلیل همجواری ترکیه با اروپا، پای این نوشیدنی به کشورهای اروپایی همچون ایتالیا گشوده شد.

نخستین کشور اروپایی که قهوه به آن وارد شد ایتالیا بود. بازرگانان ایتالیایی که به ترکیه رفت و آمد داشتند در سال 1615 میلادی با این نوشیدنی آشنا شده و مقادیری از آن را برای فروش با خود به ایتالیا بردند و اینگونه قهوه وارد اروپا گردید.

قهوه نوشیدنی بود که از کشورهای مسلمان به اروپا وارد شده بود و همین امر سبب می‌گشت در ابتدا نسبت به پذیرش آن مقاومت وجود داشته باشد. علاوه بر این، اصالت مسلمانی قهوه و طعم تلخ آن سبب گشته بود که به این نوشیدنی لقب نوشیدنی شیطان را بدهند. برگرفته از سایت theatlantic

 مقاومت در برابر قهوه به نحوی بود که برخی کاتولیک‌ها از پاپ کلمنت هشتم خواستند تا این نوشیدنی را حرام اعلام کند اما پاپ پس از نوشیدن قهوه از طعم آن لذت برد و اعلام کرد که گناه است که این نوشیدنی را حرام اعلام کنم بیایید تا با نوشیدنی شیطان خود شیطان راشکست دهیم.

پس از ایتالیا کشور انگلیس و فرانسه دیگر کشورهای اروپایی بودند که قهوه به آنجا وارد شد.

براساس نوشته‌های ساموئل پپیس وقایع نویس انگلیسی، نخستین قهوه خانه انگلیسی در سال 1650 میلادی در محله سنت پیتر تاسیس شد و اداره آن را شخصی یهودی با نام یعقوب بر عهده داشت. این قهوه خانه امروزه با نام Café Grand شناخته می‌شود. پس از آن در سال 1672 میلادی اولین قهوه خانه پاریس توسط پاسوکا که خود قهوه خانه‌ای نیز در لندن داشت تاسیس گردید.

پس از ورود قهوه به انگلیس، قهوه‌خانه‌ها به سرعت گسترش یافتند بطوریکه براساس نوشته‌های ساموئل پیپس تا سال 1675 بالغ بر 3000 قهوه خانه در انگلستان وجود داشت که برخی از آن‌ها از سبک قهوه‌خانه‌های ترکیه‌ پیروی می‌کردند و به صورت 24 ساعته فعالیت می‌کردند و خدماتی از جمله صبحانه نیز ارائه می‌دادند.

از دیگر کافه‌های معروفی که در فرانسه تاسیس گردید می‌توان به Café de Procope که در سال 1686 میلادی تاسیس گردید اشاره کرد.
خرید انواع قهوه از سایت اوسکافه

پس از گسترش قهوه‌خانه‌ها در اروپا و استقبال چشمگیر از آن اولین مشکلات جامعه با قهوه و قهوه‌خانه‌ها پدیدار شد. قهوه‌خانه‌ها محلی برای تجمع مردان بود و مردان در این تجمعات به بحث و گفتمان می‌پرداختند بنحوی که کمتر به خانه و خانواده خود توجه داشتند. همین امر سبب نارضایتی زنان گردید و این نارضایتی تا حدی افزایش یافت که در سال 1674 میلادی دادخواستی با نام دادخواست زنان علیه قهوه صادر شد. زیرا مردان کمتر در خانه حضور داشتند و بیشتر وقت آزاد خود را در این مکان‌ها سپری می‌کردند. منبع سایت homegrounds